Energiesubsidie

Studenten, het zijn net mensen!

Een prijsplafond waardoor mensen tot een maximum hoogte betalen voor hun energieverbruik.

Daarnaast een toelage van (inmiddels opgelopen tot) €1.300,- voor het compenseren van deze snel en hoog stijgende kosten. Klinkt als een goed idee, maar hoe zit het nu in de praktijk?

“De gemeente Groningen erkent dat het voor studenten die op zichzelf zijn aangewezen financieel lastig kan worden met de gestegen energieprijzen. Maar het stadsbestuur zegt “onvoldoende middelen” te hebben om studenten een energietoeslag uit te keren.” (NOS). Met dit bericht moeten de Groningse studenten blijkbaar genoegen nemen. Een rechterlijke uitspraak naast je neerleggen vindt de HSV dan ook ‘not done’.

Misschien dat door middel van het energieplafond wel naar studenten wordt omgekeken? Dit is een regeling waardoor mensen extra gecompenseerd worden wanneer zij de huidige prijzen niet kunnen betalen. Woon je in een groot huis zal je vast en zeker genoeg geld hebben en maak je geen aanspraak op de compensatie. Logisch toch? Helaas is dat ook minder waar, je kent het namelijk vast wel, van die grote studentenhuizen met veel huisgenoten. Die splitsen de kosten onderling, terwijl er niet wordt nagedacht over het feit dat het helemaal niet hun huis is. Als we kijken naar de huidige regelgeving valt 95% van de studenten compleet buiten de boot door dit soort regelingen waar niet over nagedacht is.

De Hanze Studentenbelangen Vereniging neemt het op voor de studenten. Daarom staan wij samen met diverse fracties donderdag 6 oktober op de Grote Markt. Ook steunen wij de petitie via www.studentenvoorenergietoeslag.nl. Vind jij ook dat alle studenten gecompenseerd moeten worden voor de stijgende energiekosten? Laat dan jouw stem horen en hopelijk tot donderdag 6 oktober!